Technisch lezen

Groep 3 
We werken met de methode 'Veilig Leren Lezen - kim versie'. 

We starten met een algemene kern waarin de kinderen de methode leren kennen. Daarna zullen de kinderen onderverdeeld worden in verschillende niveaus. 


 
Elke leerstofkern wordt afgesloten met één of meerdere toetsen. Daarnaast gebruiken we ook het bijbehorende computerprogramma om lesstof extra in te oefenen. 

Bij het leren lezen hanteren we drie niveaugroepen (zon, maan en ster). 
Deze groepen gebruiken we ook bij het zelfstandig werken. 

Gedurende het jaar is het altijd mogelijk dat een kind van niveaugroep wisselt. 
 
Leren lezen valt niet mee. Om de klank-tekenkoppeling goed te automatiseren is het belangrijk dat de kinderen veel oefenen. Dit doen ze uiteraard op school, maar ook thuis oefenen helpt uw kind.

Groep 4 t/m 8 
Voor technisch lezen in de groepen 4 t/m 8 werken we met de methode Karakter. Deze methode biedt drie leerlijnen aan: technisch lezen, vloeiend lezen en leesbevordering/literatuureducatie. In elke les technisch lezen staat één leesdoel voor technisch of vloeiend lezen centraal en focussen de kinderen zich daar volledig op. Een kind leest pas vloeiend als het tijdens het lezen niet alleen decodeert, maar wanneer het met hoorbaar begrip leest. Denk hierbij aan het lezen van leestekens, klemtoon en intonaties. 
 
Uniek aan Karakter zijn de compleet uitgewerkte lessen leesbevordering en literatuureducatie voor de hele groep. Een onderwerp wordt telkens behandeld in twee opeenvolgende lessen: eerst een les literatuureducatie waarin de kinderen kennismaken met een aspect uit de jeugdliteratuur, zoals karakterontwikkeling of de kenmerken van detectiveverhalen, en daarna een leesbevorderingsles over hetzelfde onderwerp. In de leesbevorderingsles staat het samenwerken, praten over boeken, centraal. Op die manier worden de kinderen literair vaardig gemaakt en ontwikkelen ze een persoonlijke leessmaak. Dit heeft een positief effect op hun leeshouding. 


In de klassenbibliotheek staan boeken waaruit de kinderen kunnen kiezen. Graag zien we dat elk kind ook een boek van thuis meebrengt dat aansluit bij het leesniveau. Zodra het uit is, gaat het uiteraard weer mee naar huis en kan een nieuw boek meegebracht worden. Een boek van de bibliotheek is natuurlijk ook prima, maar houdt u dan in de gaten dat het weer op tijd mee naar huis genomen wordt.

Naast het vele lezen op school is het zeker aan te raden om ook thuis met uw kind regelmatig te lezen. Dit kan door afwisselend samen te lezen, om beurten te lezen of voor te lezen. Tien minuten per dag is genoeg, zo blijft het lezen leuk en is er even exclusieve tijd voor uw kind. 
Cookie instellingen